یادی از بزرگان قهرود

قهرود باغ

یادی از بزرگان قهرود
مرحوم حاج دکتر

حاج عبدالکریم کریمی قهرودی معروف به حاجی دکتر، از بزرگانی و پیشکسوتانی است که نقش بی نظیری در بهداشت و درمان اهالی قهرود داشته است. بدون تردید بسیاری از اهالی قهرود بخصوص چهل ساله ها به بالا سلامتی خود را وامدار ایشان هستند. حکیم و طبیب بسیار حاذقی که براحتی و بدون آزمایشات و با گرفتن نبض و نگاه کردن به رنگ و رخساره افراد و با حداقل امکانات داروئی، بیماران خود اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، نوزاد و پیر همه را مداوا می کرد. او طبیبی بود که براحتی در دسترس همگان بود. کوچه و مسجد، باغ و دشت، حمام و خانه همه جا مطب او بود.
پدر و مادر حاج دکتر مرحوم حاج ماشالله (فرزند حاج اسدالله) و مرحومه حاج طلا بودند.
مرحوم حاج دکتر در سال ۱۳۱۹ مسئول پست بهداری راه آهن کاشان-یزد می شود.
ایشان در سال ۱۳۲۷ پس از انتقال مرحوم حاج آقا ناصر مروجی از قهرود به کاشان و بدون معلم ماندن دبستان انوری قهرود، برای آنکه مدرسه نوپای قهرود تعطیل نشود، مسولیت مدرسه را به صورت افتخاری تا آمدن آقای سید احمد حجازی تقبل می نماید.
مرحوم کریمی در سال ۱۳۳۰ به جهت آنکه مخابرات قهرود در آمدی نداشته و شرکت تلفن، قصد تعطیل کردن آن را می نماید،برای جلوگیری از این امر؛به مدت ۲سال مسئولیت تلفن قهرود را بدون حقوق تقبل می نماید.
در موقع شیوع تب راجعه که همه گیر بوده و در شهرها و دهات اطراف کاشان تلفات زیادی داشته با جدیت شبانه روزی مرحوم حاج دکتر، این بیماری در قهرود تلفاتی در پی ندارد. تا جایی که آقای دکتراحمد ارجمنداز کاشان به قهرود آمده و از ایشان می پرسد که شما چگونه معالجه کردهاید که تلفاتی نداشته اید.
مرحوم حاج دکتر پس از پیروزی انقلاب و و پس از شهادت فرزند خود شهید منوچهر کریمی، در سال ۱۳۶۳ در سن ۸۳ سالگی به جبهه جنگ تحمیلی رفته و در بهداری آنجا به خدمت مشغول می شود. یادش گرامی و روحش شاد.
از همشهریان عزیز درخواست می شود اطلاعات تکمیلی و یا خاطرات خود و بزرگترها را راجع به ایشان به سایت ارسال نمایند.
تهیه و تنظیم :حجه السلام و المسلمین حاج حسین واعظی نژاد