ویژه نامه ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

در روز هفدهم ربیع الاول برترین و والا مقام ترین بنده محبوب خداوند ،خاتم انبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم به دنیا آمد و عالم ایجاد را به وجود خویش منور فرمود .
پیامبری که خداوند او را با کلماتی مثل: شاهد، مبشر، نذیر و سراج منیر ستوده است .ونیز در شان او فرموده است : او پیامبر رحمت و دریای مهربانی و تجسم زیبایی ها بود.

پیامبری که سنگش زدند ،خاکستر بر سرش ریختند و به او جسارتها کردند ، او در عوض نفرین برای قوم خویش دعا می کرد.

دین او نیز ،دین رحمت و شفقت و مهربانی است .
آنقدر در درگاه خدا به عبادت ایستاد تا پای مبارکش ورم کرد.
دشمنان او آن حضرت را به امانت می شناختند تا جایی که در میان آنان به امین مشهور شد و نیز او را به راست گویی قبول داشتند .مجلس او ،مجلس علم و حلم و حیا و وقار بود .

بسیار سکوت می کرد و در جایی که نیاز نبود سخن نمی گفت . خنده او تبسم بود و در حال خشنودی و غضب به جز سخن حق چیزی نمی فرمود . هنگامی که کسی به نزد او می نشست بر نمی خاست تا آن شخص برخیزد .
امام صادق علیه السلام که ولادت با سعادت ایشان نیز در هفدهم ربیع واقع شد و دریایی از علوم و معارف نبوی از لسان مبارک آن حضرت برای ما به یادگار مانده و از جمله، بسیاری از فضائل و مناقب رسول خدا را نیز آن حضرت بیان کرده اند ، می فرمایند: رسول خدا لحظات خویش را بین اصحابش تقسیم می کرد پس به این و آن به مقدار مساوی می نگریست .هرگز پاهای مبارک خویش را بین اصحابش دراز نکرد و اگر مردی با آن حضرت دست می داد دست خود را رها نمی کرد تا او رها کند .
بخشی از مواعظ گهربار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به حضرت ابوذر:

ای اباذر خدا را بندگی کن به گونه ای که انگار او را می بینی پس اگر تو او را نمی بینی،پس همانا او تو را می بیند.

ای اباذر ، پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت شمار : جوانیت را قبل از پیریت و سلامتی ات را قبل از بیماریت و توانگریت را قبل از فقرت و فراغتت را قبل از مشغول شدنت و زندگی ات را پیش از مرگت.

ای اباذر به کوچکی گناه نگاه نکن بلکه ببین چه کسی را نافرمانی می کنی.(کنایه از اینکه هیچ گناهی چون نافرمانی خدا است نباید کوچک شمرده شود ‍)

ای اباذر هر کس روز قیامت سه چیز را نیاورد حتما ضرر می کند . ابوذر می گوید گفتم آن سه چیز چیست ؟ پدر و مادرم به فدایت. فرمود ورعی که او را از آنچه خداوند برایش حرام کرده نگهدارد و حلمی که نادانی سفیه را با آن حلم جواب دهد و اخلاقی که به وسیله آن با مردم مدارا کند
خوشا بر آن کس که به علمش عمل کند و زیادی مالش را انفاق کند و از زیاده گویی در کلامش بپرهیزد.

( عمده مطالب برگرفته از کتاب مقدمه فی اصول الدین.تالیف حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی)